کاهش ۳۰ درصدی برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور/ رتبه نخست گیلان در زراعت چوب کشور

توسعه زراعت چوب در گیلان موجب حفظ جنگل ها و اشتغالزایی
۱۳۹۵-۱۰-۰۳
کشف ۳ تن چوب قاچاق در لاهیجان
۱۳۹۵-۱۰-۰۳

کاهش ۳۰ درصدی برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور/ رتبه نخست گیلان در زراعت چوب کشور

به گزارش«دیارباران»، خداکرم جلالی بعد از ظهر امروز در نشست با محمود شکری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران این شهرستان اظهار کرد: کشور ما روی کمربند خشک کره زمین قرار گرفته و تغییر اقلیم و افزایش گرمای زمین موجب شده تا خشکسالی‌های ممتدی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بحث آبخیزداری از منابع آب و خاک حفاظت می‌کند، افزود: آبخیزداری بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی در کنار آبخیزداری، بیابان‌زدایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه توجه به مسائل زیست‌محیطی پررنگ دیده شده است، ادامه داد: طبق این برنامه باید در سال دو میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شود و در طول برنامه ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و حدود ۱٫۵ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی صورت گیرد.

وی طرح آبخیزداری و بیابان‌زدایی را مربوط به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی کشور دانست و گفت: این پروژه‌ها بسیار برای کشور که بیلان منفی در زمینه آب دارد و با خشک شدن قنات‌ها و چاه‌های آب مواجه بوده، اهمیت دارد.

جلالی خاطرنشان کرد: امیدواریم با عنایت دولت و مجلس بخشی از چالش‌های آبخیزداری در برنامه ششم توسعه برطرف شود.

وی حفاظت از جنگل‌ها به‌ویژه از نوع هیرکانی را سرمایه عظیم کشور دانست و یادآور شد: از ۱۴میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل‌های کشور تنها یک میلیون هکتار از جنگل‌های شمال کشور بهره‌برداری تجاری و صنعتی داریم که از درختان افتاده، شکسته و آفت‌زده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۳۰ درصدی برداشت چوب از جنگل‌های کشور در سه سال اخیر خبر داد و یادآور شد: در این مدت حداکثر بهره‌برداری ما به حدود ۵۰۰ هزار متر مکعب رسیده است.

وی توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال در طرح‌هایی که قرار است منقضی شود را از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد: باید طی یک دوره پنج ساله بتوانیم بهره‌برداری از جنگل‌های شمال را به صفر برسانیم و برای جبران نیازها در زمینه چوبی، توسعه زراعت چوب را در دستور کار داریم.

جلالی با اشاره به اینکه اکنون در کشور۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب داریم، گفت: این مقدار بیش از پنج میلیون مترمکعب چوب تولید می‌کند ضمن اینکه گیلان مقام نخست را دارد و بالغ بر ۵۵ درصد زراعت چوب کشور در گیلان است.

دیدگاه ها بسته شده است